Nya matkonceptet – ska leda utvecklingen

Mat från alla världens hörn samlat under ett tak – så ser det nya matkonceptet ut som ska leda utvecklingen framåt.
Matvärlden Veddesta är den butik som står bakom satsningen och målet är att både täcka en stor efterfrågan på ett bredare sortiment av mångkulturell mat, men också att integrera samhället.
– I en global värld borde mat liksom mycket annat vara tillgängligt för alla, säger Muhittin Tayli, vd för Matvärlden.

2013 öppnade Matvärlden dörrarna till sin första butik i Tensta med fokus på att erbjuda ett bredare sortiment av mat från alla världens hörn samlat under ett och samma tak. Oavsett om du är nyfiken på Mellanösterns fruktgivande dadelpalmer, Orientens exotiska kryddor, Nordamerikas vidsträckta majsfält eller Europas sädesåkrar och rogivande olivkullar finns det mycket att upptäcka i butiken. 

100 sektioner multikulturell mat
Sedan starten har Matvärlden fått stor uppmärksamhet och god respons av kunderna – många tar gärna en omväg för att handla i butiken. Förutom att erbjuda det vanliga sortiment som vi kan hitta i de flesta matbutiker erbjuder Matvärlden även 100 sektioner av multikulturell mat. 

Genom att göra ett bredare sortiment tillgängligt under ett och samma tak hoppas de kunna inspirera fler till att uppleva mer av världens mat.  
– Vi tror på att bevara det gamla men tycker också att testa på nya saker kan vara både roligt och lärorikt – och i vårt fall även gott. I en global värld borde mat liksom mycket annat vara tillgängligt för alla, säger Muhittin Tayli, vd för Matvärlden.
Vill du veta mer om Matvärlden Veddesta? Klicka här 

Genom att vara med i den fria inköpsorganisationen Den svenska matrebellen, en organisationen med cirka 70 butiker runt om i landet och har grossistföretaget Bergendahls som huvudleverantör kan Matvärlden dessutom kapa ett led i inköpsledet och pressa priserna till nivåer likt lågpris-livsmedelskedjorna. 

Årets butik 2017 – bryter ny mark
I dag har Matvärlden två butiker, men planerna är att fortsätta expandera och framtiden ser minst sagt ljus ut. 2017 blev Matvärlden utsedda till årets butik av Fri köpenskap under Dagligvarugalan. ”Den välskötta butiken gör kundbesöket lätt och inspirerande och tillsammans med ett spännande och utvecklande sortiment bryter man ny mark”, skriver de bland annat i motiveringen. 

Bryta mark är något som Matvärlden gör genom sin passion för mat, något som de gärna vill dela med kunderna på plats. Därför har de även öppnat två restauranger som serverar mat efter säsong med utvalda råvaror och färskt bröd som är bakat från grunden.
– Vi vill göra mer än att bara sälja världens mat, vi vill att alla ska få uppleva den, säger Muhittin Tayli.

”Integration är en drivkraft”
Förutom att erbjuda en matupplevelse utöver det vanliga är integration en stor drivkraft för Matvärlden som vill ta ett större ansvar för att påverka samhället. Ambitionen är att skapa en miljö där mötet mellan människor och olika kulturer är något naturligt och på så sätt kunna verka för integration. I dag har de medarbetare som tillsammans talar 20 olika språk för att kunna möta flera kunders behov att hitta rätt bland hyllorna.  
– Matvärlden är en plats där alla ska känna sig välkomna.

 
Nettovägen 2-4 175 41 Järfälla 
08 4093 6000 
info.veddesta@matvarlden.se

Läs mer om Matvärlden