De vill integrera samhället – genom mat
Att främja integration i samhället kan göras på många sätt.
Matvärlden som erbjuder ett brett sortiment av mångkulturell mat hoppas med sina butiker även kunna verka för integration i samhället.
– Vi vill erbjuda mat för alla, oavsett smak, bakgrund, religion och kultur, säger Muhittin Tayli, vd för Matvärlden.
Matvärlden öppnade sin första butik i Tensta 2013 och erbjuder sina kunder ett brett sortiment av multikulturell mat från världens alla hörn. Grundtanken är att skapa tillgänglighet under ett och samma tak och har som mål att kunna inspirera men också främja integration.
– Vår ambition är att överbrygga utanförskap och att verka för integration genom att skapa en miljö där mötet mellan människor och olika kulturer är något naturligt, säger Muhittin Tayli, vd för Matvärlden.
Vill spegla Sverige i dag
I dag har Matvärlden två butiker i Stockholm, varav en i Veddesta och en i Tensta, men intresset är stort och kunderna kommer från flera platser för att handla ur det breda sortimentet. Genom att göra multikulturell mat mer lättillgänglig vill Matvärlden skapa en miljö där alla kan hitta något som väcker nyfikenhet eller kanske hitta tillbaka till gamla minnen.
– Vi vill spegla hur Sverige ser ut i dag och erbjuda mat för alla, oavsett smak, bakgrund, religion och kultur.
Vill du besöka Matvärlden? Här hittar du butikerna
Förutom att erbjuda det ”vanliga svenska sortiment” som vi kan hitta i de flesta matbutiker runt om i landet erbjuder Matvärlden även hundra sektioner av multikulturell mat. På hyllorna samsas mat från alla världens hörn – från Mellanösterns fruktgivande dadelpalmer, Afrikas slingrande kaffeodlingar, Orientens exotiska kryddor och Nordamerikas vidsträckta majsfält till Europas sädesåkrar och rogivande olivkullar – och mycket mer. Passionen för att dela matglädjen tar inte slut där, allra viktigast är det att alla känner sig välkomna och där spelar även kommunikationen en stor roll. Matvärlden har i dag personal som tillsammans talar över 20 språk och kan därför möta flera kunders behov och ge dem den bästa möjliga service för att hitta rätt.
Värnar om miljön
Matvärlden värnar inte bara om sina kunder utan även om miljön och globaliseringen. Genom att driva försäljning av mat från olika kulturer vill de stötta bönder och matproducenter världen över.
– Vi står fast vid att alltid sträva efter att erbjuda schyssta villkor och ta hänsyn till våra kunder och vårt jordklot. Att handla i vår butik är att stötta bönder och mat producenter världen över. En ”matbutik i tiden” helt enkelt, säger Muhittin Tayli.
Att det är en butik i tiden fick Matvärlden nyligen bekräftat när de under 2017 blev utsedda till Årets butik av Fri köpenskap under Dagligvarugalan – och framtiden ser de ljust på. Muhittin Tayli menar att han och hans kollegor ser en tydlig skillnad på hur kundernas behov och förväntningar följer samhällsutvecklingen, som enligt honom i stort präglas av allt från kulturell utveckling och svenskars ökade utlandskontakter till ren nyfikenhet på annat än bara falukorv och köttbullar.
– Det är onekligen spännande och stimulerande att som dagligvaruhandlare få delta i denna utvecklingsprocess och dra vårt strå till stacken.

Bästa matbutiken: ”Värd en omväg”
Matvärlden Matvärlden har utsetts till Sveriges bästa matbutik 2017

Nya matkonceptet – ska leda utvecklingen
Matvärlden "I en global värld borde mat liksom mycket annat vara tillgängligt för alla"

Kolla: Här finns nya mattrenderna
Matvärlden Glöm det traditionella taco-myset – nu vill vi göra tacos av allt