Kolla: Här finns nya mattrenderna
Det går snabbt i svängarna när den ena mattrenden avlöser den varandra.
Är du nyfiken på nya smaker i köket finns det en butik du inte får missa.
Med 100 sektioner av multikulturell mat spås Matvärlden stå för framtidens koncept inom livsmedel.
Vegetariskt, ekologiskt och närproducerat är trender som ökar hos det svenska folket och det finns dessutom vissa matkulturer som växer sig allt starkare. Den japanska mattrenden verkar aldrig sluta växa men även smårätter med sydostasiatiska och sydamerikanska inslag är något som har blivit allt mer populärt på den svenska marknaden. För dig som är nyfiken på att upptäcka både det senaste och nya trender finns det en plats att vända sig till.
Mat från hela världen
Med fokus på att samla mat från världens alla hörn under ett och samma tak är Matvärlden en livsmedelsbutik som har hyllats för att vara med och leda utvecklingen inom livsmedel framåt. Hela 100 sektioner av multikulturell mat samsas bland hyllorna tillsammans med klassiska svenska produkter. Oavsett om du är nyfiken på Mellanösterns fruktgivande dadelpalmer, Orientens exotiska kryddor, Nordamerikas vidsträckta majsfält eller Europas sädesåkrar och rogivande olivkullar finns det mycket att upptäcka hos Matvärlden.
Vilken matkultur vill du upptäcka? Här hittar du Matvärlden
Även om utbudet är stort hos Matvärlden kan man se tydligt hur de stora trenderna avspeglas här. Semra Özel som är reklam- och mediaansvarig på Matvärlden menar att frukt och grönt samt vegansk och vegetarisk kost är trender som blir allt tydligare.
– Folk är mer försiktiga med vad de stoppar i sig, säger hon.
”Trenden: Tacoglass”
Semra tipsar om att prova nya smaker från Matvärldens lokala leverantörer i Spanien, Frankrike, Italien och Mexico, som växer sig starkare i Sverige. Men glöm det traditionella taco-myset – nu vill vi göra tacos av allt. Långkok med texmexkryddning, taco-macka med avokado och chiliflakes eller en så kallad ”fresh mex” med fisk och tillbehör som lime, koriander och krispiga grönsaker är några nya trender på matmarknaden.
Vill du veta mer? Här kommer du till Matvärlden.se
För dig som är mer nyfiken på vad som är aktuellt bland efterrätter har tacoglassen fått stor spridning i sociala medier, främst för sin visuella charm. Glassen är precis som det låter en taco, fylld med glass i spännande smaker som matcha-te eller oreoglass, toppat med ätbara guldflingor.
Årets butik 2017
Matvärlden har i dag två butiker, en i Tensta och en i Veddesta. I år fick de ta emot pris som Årets bästa butik under Dagligvarugalan och blev bland annat uppmärksammade för hur deras koncept erbjuder ett utvecklande sortiment som bryter ny mark.
Muhittin Tayli som är vd för Matvärlden menar att kundernas behov följer samhällsutvecklingen där kulturell utveckling och globalisering har stort inflytande. Det har lett till nyfikenhet för mer än bara falukorv och köttbullar.
– Genom att samla all världens kök – inklusive det svenska – under ett tak hoppas vi kunna inspirera och skapa mervärde för våra kunder genom att vägleda dem längs den underbara resan som bara mat kan erbjuda.

Bästa matbutiken: ”Värd en omväg”
Matvärlden Matvärlden har utsetts till Sveriges bästa matbutik 2017

De vill integrera samhället – genom mat
Matvärlden "Vi vill erbjuda mat för alla, oavsett smak, bakgrund, religion och kultur"

Nya matkonceptet – ska leda utvecklingen
Matvärlden "I en global värld borde mat liksom mycket annat vara tillgängligt för alla"